Hoe stomaverpleegkundigen over de hele wereld omgaan met de Covid-19-pandemie.

Geplaatst op

Stomaverpleegkundigen over de hele wereld delen met ons hun persoonlijke verhalen over hoe zij omgaan met de Covid-19-pandemie.

Onze dank gaat uit naar alle mensen uit de zorg die hun persoonlijke verhaal met ons hebben gedeeld.

Ik werk als stomaverpleegkundige op de poli en als verpleegkundige op de chirurgische afdeling in het Beatrix ziekenhuis. In de tijd van COVID-19, is deze afdeling specifiek gericht op Corona patiënten. In maart heb ik al mijn uren op deze Corona afdeling gewerkt.

Hoewel ik bang was (ik heb een dochter van 12 jaar oud, is zij veilig genoeg? Zal ik de mensen besmetten die ik lief heb?), had ik het gevoel dat ik dit moest doen. Het is mijn werk en deze patiënten hebben ons nodig.

Het werken op een Corona afdeling is zwaar. Het is een gemeen virus en onvoorspelbaar in zijn ontwikkeling. Ik heb meer mensen zien overlijden dan ik gewend ben en het is lastig om met beschermende kleding te werken.

Als gevolg hiervan, was het noodzakelijk social distancing te betrachten met mijn dochter en familie om ze te beschermen. Een groot offer!

Nu ben ik weer terug in stomazorg. Mijn contacten met stomadragers gaan zoveel mogelijk telefonisch of per mail. De meeste stomadragers zijn hoog risico patiënten en het is belangrijk dat zij niet het ziekenhuis bezoeken om risico van besmetting te vermijden.

Hopelijk zal dit spoedig ten goede veranderen.

Airis, Nederland


Wanneer we de kamer van de patiënt binnengaan, dragen we een masker, bril, OK muts, overall en schort. Dit uniform is erg heet. We vervangen de OK muts en schort bij elke kamer. We nemen de tijd om om te kleden, onze handen te wassen en gebruiken veel materialen.

Mijn afdeling Chirurgie werd een Covid-afdeling met 24 patiënten.

Het dagelijks werk is anders omdat consulten verboden zijn. Ik volg patiënten telefonisch en per e-mail op en ben telefonisch bereikbaar voor vragen van patiënten. Ze sturen me een foto van hun stoma of wond en ik geef ze advies. Ik stuur ze een voorschrift per e-mail of fax.

Daarnaast help ik mijn collega’s in de Covid-unit. Ik ben verantwoordelijk voor de telefoon omdat de families van patiënten veel bellen aangezien bezoeken niet zijn toegestaan. Ik desinfecteer deuren, computers en telefoons een paar keer per dag.

Vriendelijke groet en stay safe!

Nadège, France


Het werk is anders, er zijn enkele aanpassingen. Maar we proberen onze patiënten nog steeds te helpen, zelfs met de‘Corona-kleding’. Voor instructies gebruiken we veel FaceTime of Skype wanneer het gezin niet bij de patiënt mag zijn.

Ik wens iedereen veel geluk, een goede gezondheid en blijf lachen.

Kitty, Netherlands


Ik werk sinds 2003 als stomaverpleegkundige / ET-verpleegkundige bij ‘Groupe Hospitalier du Havre Jacques Monod’. Door de coronacrisis is een gezondheidscrisis ontstaan en werd het ziekenhuis gedwongen na te denken over een nieuwe organisatie. Alle chirurgische ingrepen zijn geannuleerd wat veel impact heeft op de stomazorg.

Vanuit mijn kant ben ik algemene chirurgie op de afdeling blijven uitvoeren, we hebben enkele nieuwe stomapatiënten gehad waar we gebruik maakten van noodprocedures. Alle poliklinische consulten in stomazorg zijn geannuleerd. Opvolging van stomapatiënten is noodzakelijk en dat wordt telefonisch en digitaal uitgevoerd.

Tijdens de beginfase van de lockdown bleef ik thuis. Ik werd steeds angstiger toen ik naar de media luisterde en de bevolking werd geïnformeerd over het gevaar van het virus. Ik werd bezorgd dat ik mijn familie zou besmetten en maakte me zorgen over de terugkeer naar het werk. Toen ik terugging, vol angst, realiseerde ik me dat alles was opgezet om met collega’s samen te werken in een veilige omgeving. Het is belangrijk om de aanbevolen maatregelen te volgen om verdere verspreiding van het virus te vermijden.

Pascale, France


Begin maart was het Universitair Ziekenhuis in Birmingham midden in de voorbereidingen op het virus. Bezoek was niet meer mogelijk en alle klinische gesprekken werden telefonisch gehouden. Dit betrof ook het stellen van de diagnose kanker, vandaar dat telefonische opvolging van de patiënten door colorectale verpleegkundigen van grootste belang was. Het ziekenhuis binnenlopen was een beetje griezelig, want er was alleen ziekenhuis personeel aanwezig in de gangen en op de afdelingen. De afdeling bestaat uit 8 bedden voor intensieve zorg met beademing die opgehoogd is naar een capaciteit van 28 bedden en beademingsapparaten.

Halverwege maart werkte ik zoals gewoonlijk op de afdelingen om patiënten te leren hoe ze voor hun stoma’s kunnen zorgen, zodat ze eerder ontslagen konden worden en we extra bedden vrij kregen. Ook alle kankerchirurgie werd uitgesteld om bedden vrij te maken.
Toen werd ik zelf onwel. Ik kreeg koorts, moest hoesten, keelpijn en over het algemeen was dit het ergste wat ik ooit in mijn leven heb gevoeld. De eerste twee weken zijn voor mij een beetje wazig geweest aangezien ik me zo slecht voelde.
Ik werk samen met een collega die de patiënten telefonisch opvolgde als ze ontslagen werden uit het ziekenhuis.

Nu volledig hersteld, overweegt Alison enkele opties om op een gepaste manier weer aan het werk te gaan.

Alison, UK


Op dit moment is de focus, zowel binnen als buiten de organisatie, gericht op COVID-19. Het lijkt daardoor of er geen andere zorg meer gegeven wordt. Het is merkbaar dat collega’s minder frequent een beroep op me doen als er problemen zijn in bijvoorbeeld stomazorg. Het aantal zorgaanvragen voor mijn support loopt terug. Dat is jammer voor stomadragers die problemen ervaren.

Echter, een mooie bijkomstigheid is dat ik nu kan meedraaien in het Viraal team. Het Viraal team geeft zorg aan cliënten die verdacht worden van COVID-19 besmetting of positief zijn getest op COVID-19. De zorg wordt gegeven in hun thuissituatie, in hun eigen vertrouwde omgeving.

Ik ben blij dat ik een bijdrage kan leveren aan de zorg voor COVID-19 besmette cliënten. Maar tegelijkertijd maak ik me zorgen over cliënten die een zorgvraag hebben en bij mij niet in beeld komen.

Olga, Netherlands


Routinecontroles voor stomapatiënten zijn geannuleerd. Ik ben telefonisch advies gaan geven en sommige patiënten sturen me foto’s van hun stoma. Normaliter doe ik meer wondzorg, zelfs routinematig aankleden van patiënten; om andere collega’s op verschillende afdelingen te helpen.

Karen, Switzerland


Ik houd me bezig met de zorg voor patiënten, zelfs in deze tijd van COVID-19. We werken samen en ik doe wat ik kan! Mijn rol is om te helpen bij stoma- en wondzorg op verschillende afdelingen.

Sinds het begin van COVID-19 heb ik diensten overgenomen van een collega op leeftijd, die als risico wordt beschouwd. Die diensten waren niet in mijn gebruikelijke rol als WOCN.

Nu dat veel operaties zijn geannuleerd is de werkdruk in stomazorg een beetje afgenomen.

Ik werk nu op het gebied van visceraal operatie waar ik al enkele jaren geleden mee ben gestopt.

Margarete, Duitsland


De impact van Covid-19 is dat het rustig is op de polikliniek op het moment, een verlaten ziekenhuis: we werken alleen, eten alleen, hebben telefonische vergaderingen en ik mis nauw contact met collega’s en patiënten.

Er zijn veel telefoontjes en e-mailcontact met patiënten. Het vergt nieuwe praktische vaardigheden en energie op dit gebied, om de situatie uit te leggen aan de patiënt.

De hitte van de maskers is vervelend en om niet te weten welke collega achter het masker zit is erg intimiderend. Persoonlijk vraag ik me af hoe we ons werk moeten aanpassen aan de 1,5 meter samenleving en wanneer het leven weer ‘normaal’ wordt.

Wat hebben we van deze situatie geleerd? Er is een mogelijkheid dat we het digitale contact met patiënten zullen vergroten – via een videogesprek om de patiënten en het gebruik van instructiefilms wellicht te laten toenemen? Misschien kunnen we meer E-health-oplossingen bieden in stomazorg, hun verzorgers en professionals.

Marjolein Visser, The Netherlands


HARTELIJK DANK aan al het verplegend personeel die in maart en april de tijd wilden nemen om hun verhalen met ons te delen en aan alle zorgprofessionals over de wereld die onvermoeibaar blijven werken tijdens deze ongekende tijden.

Wij blijven voldoen aan uw behoefte tijdens Covid-19

Geplaatst op

Uw gezondheid en welzijn gedurende de huidige omstandigheden, alsmede dat van onze medewerkers, klanten, zorgprofessionals en iedereen bij wie we wereldwijd betrokken zijn, is onze hoogste prioriteit bij eakin®.

Als internationaal opererend familiebedrijf volgen we de lokale richtlijnen waar onze teams zijn gevestigd.

Gedurende deze uitdagende en onzekere tijden werkt het gehele eakin® team onvermoeibaar om continue productlevering en ondersteuning aan u te blijven garanderen.

Hoe eakin® u helpt

Om aan uw behoefte te voldoen:

  • We hebben maandenlange en voldoende voorraad grondstoffen om de producten te produceren waar u op rekent
  • We blijven voldoen aan de leveringseisen van al onze klanten over de hele wereld en werken nauw samen met onze leveranciers en logistiek partners
  • We garanderen het voortdurende welzijn van onze productiemedewerkers, zodat zij uw producten kunnen blijven maken. Veel aanvullende voorzorgsmaatregelen zijn genomen.
  • 24/7 praktisch advies en support via onze website www.eakin.nl
  • 24/7 toegang tot een warme, zorgzame, internationale online community – ‘A Bigger Life’* www.abiggerlife.com (* sponsored by eakin®).
    Stomadragers kunnen elkaar hier dag en nacht ontmoeten en vinden er allerlei stomagerelateerde ondersteuning en informatie.

Please stay safe; pas op jezelf en je naasten die misschien hulp nodig hebben.

Groet,
Het eakin® team

Kaj’s verhaal

Geplaatst op
man with classic cars

In mijn vrije tijd besteed ik veel tijd aan het onderhouden en rijden van klassieke auto’s dus de verzorging van mijn stoma moet vooral eenvoudig en makkelijk zijn.

Ik heb sinds 1978 een ileostoma door colitis ulcerosa.

Na 40 jaar gebruik van een ander merk stap ik over op eakin dot® 2-delig soft convex.

Ik haal nu regelmatig een draagtijd van 5 dagen zonder lekkages of huidproblemen. Het draagt zachter en comfortabeler, hecht erg goed en vormt zich naar mijn hernia. Ik kan het aanbevelen.

Zonne-energie als krachtbron

Geplaatst op
Solar panels on the roof of the eakin factory

Ierland staat niet bekend om haar zonneschijn maar natuurlijk schijnt ook in Ierland wel eens de zon. En eakin® kan het bewijzen!

Bij eakin® ligt de focus niet alleen op het bieden van hoogwaardige service, kwaliteit en innovatie. We willen dat ook ethisch, milieubewust en maatschappelijk verantwoord doen.

Al in 2015 installeerden we 960 zonnepanelen op het dak van onze fabriek. Het is onderdeel van ons streven om onze impact op het milieu te reduceren. Alle panelen samen genereren jaarlijks meer dan 2 MW electriciteit. Om een idee te geven wat dat inhoudt: sinds installatie hebben de panelen genoeg energie geproduceerd om bijna 200 huizen van stroom te voorzien. Met dezelfde hoeveelheid electriciteit kan een Tesla wel 8,5 keer de wereld rond!

Een deel van de energie vloeit terug naar het electriciteitsnetwerk en de rest gebruiken we voor onze eigen stroomvoorziening.

We weten allemaal hoe belangrijk het is om CO2 uitstoot te reduceren. Sommige mensen planten bomen om de persoonlijke CO2 uitstoot te compenseren, zoals bij vliegreizen. De zonne-panelen op ons dak compenseren wel 13 ton CO2 uitstoot per jaar. Dat is gelijk aan wel 50 vliegreizen van Londen naar Sydney.

We werken niet alleen met zonne-panelen aan onze ‘groene’ ambities. Onze productiefaciliteiten in Noord-Ierland zijn dit jaar overgestapt op 100% LED verlichting. 
Tegelijkertijd is ons R&D team op zoek naar andere manieren om onze impact op het milieu en de wereld om ons heen te minimaliseren.

 

De wetenschap achter pastaringen

Geplaatst op

Bij Eakin vinden we het belangrijk dat onze claims over producten worden ondersteund door wetenschap en ervaring.

Onze Eakin Cohesive pastaringen zijn speciaal ontwikkeld ter bescherming en voorkoming van lekkages. Eakin seals absorberen beter dan een willekeurige andere ring.

Problemen kunnen ontstaan bij waterige en/of vloeibare output als u huidplooien heeft of wanneer het stoma in een lastige positie is aangebracht. Dat is precies wanneer eakin Cohesive seals het verschil kunnen maken. Ze absorberen vocht, bestrijden schadelijke enzymen, voorkomen lekkage en beschermen uw huid. Onze wetenschappers onderwerpen al onze producten aan uitvoerige tests om er zeker van te zijn dat alleen de allerbeste producten voor u beschikbaar zijn.

Misschien weet u dat eakin Cohesive seal pastaringen wel vier keer meer absorberen dan vergelijkbare ringen. Maar hoe weet u dat zeker?

Laboratorium-tests hebben aangetoond dat -gemeten over 3 dagen- eakin Cohesive seal pastaringen vier keer meer absorberen dan andere ringen. Maar hoe kunnen we u dit aantonen in slechts 100 seconden?

 

Waar wacht u nog op? Vraag vandaag nog een sample aan en ontdek het zelf.

eakin®dot 2-delig convex tot 60 mm

Geplaatst op

Met skinsmart™ voor langere draagtijd

Beschikbaar vanaf september 2019!

Het dragen van een stoma mag geen beperking zijn. Dat is onze dagelijkse overtuiging.

 

En dát is waarom wij producten ontwikkelen die problemen effectief oplossen en het leven van stomadragers eenvoudiger maken.

Met trots breiden wij ons assortiment uit! Ons uniek 2-delig systeem eakin® dot convex 2-delig colo en ileo is vanaf september ook beschikbaar in maten tot 60 mm!

Het zachte en comfortabele eakin® dot convex 2-delige systeem is speciaal ontwikkeld voor verzonken- en teruggetrokken stoma’s en bij een onregelmatige peristomale huid.

Ook maakt het een verschil voor zorgverleners en bij zorgindicaties zoals dementie of gedragstoornissen. Het systeem is snel en eenvoudig te wisselen, het biedt flexibiliteit en optimale veiligheid. 

 

Eakin® dot convex biedt drie unieke innovaties:

 

  • Paarse ring als visueel hulpmiddel
    maakt wisselen en bevestigen van stomazakjes nog eenvoudiger
  • Skinsmart™ hydrocolloïd voor langere draagtijd
    hecht direct op de huid en biedt optimale huidvriendelijkheid en zekerheid
  • ‘Peel down’ technologie
    biedt méér controle, veiligheid en snelheid bij het wisselen van het stomazakje

Daarnaast zit eakin® dot boordevol slimme verbeteringen zoals:

 

  • ‘Pop up’ huidplak
    met extra ruimte om vingers onder de ring te krijgen. Dit voorkomt druk op het abdomen.
  • Hoorbare kliksluiting
    biedt optimale zekerheid en veiligheid
  • Huidplak met 6 inkepingen
    vormt zich naar de contouren van het lichaam zoals bij breuken of hernia’s
  • POP IT
    Breng na het aanbrengen van de huidplak de ‘POP UP’ ring met uw vingers omhoog
  • CLICK IT
    Plaats het stomazakje op de paarse ring en druk tot u een KLIK hoort
  • PEEL IT
    Verwijder het stomazakje met een neerwaarste beweging

Nog altijd vooruitstrevend

Geplaatst op
(Professor Carmel Hughes, Head of School, The School of Pharmacy and Tom Eakin)

Tom Eakin, oprichter van de Eakin Healthcare Group, behoorde op 22 juni 2019 tot de eersten die een fellowship mocht ontvangen van de School of Pharmacy aan de Queens Universiteit te Belfast. Het Fellowship Programma erkent personen die een buitengewone bijdrage hebben geleverd aan farmacie en farmaceutische wetenschap in het bijzonder.

Tom startte in 1958 als apotheker. Hij koos voor het beroep omdat het -in zijn eigen woorden- praktisch en hands-on was. Zijn eerste baan was als apotheker voordat hij hoofd-apotheker werd in het Mid-Ulster Ziekenhuis. Hij veroorzaakte nogal wat opschudding op de kraamafdeling na een kleine explosie in de ondergelegen apotheek.

Na belangrijke ervaring opgedaan te hebben in ziekenhuizen en zorginstellingen in Noord-Ierland en Canada verhuisde Tom naar het kleine plaatsje Dundonald. Hij opende zijn eigen apotheek in 1960.

Gedreven door zijn interesse in samenstellingen en formuleringen focuste hij zich in de jaren ’70 op problemen onder stomadragers. Dit werk werd extra ingegeven door stomadragers in zijn apotheek en een familielid die ook een stoma kreeg.

Zijn vastberadenheid en focus leidde na vier jaar experimenteren tot de ontwikkeling van een speciale polymere film en barrière-kleeflaag. Het zou het leven van stomadragers wereldwijd veranderen en de start van een internationale organisatie betekenen.
De innovatie van Tom bleek niet alleen een oplossing voor stomadragers. Chirurgen zagen mogelijkheden voor toepassing bij open buikwonden en zo werd Tom gevraagd om te helpen bij een ernstig zieke patient in het Belfast City Ziekenhuis. Dit leidde tot de ontwikkeling van de Eakin Wound Pouch wondzakken.

TG Eakin Limited exporteert tegenwoordig naar 26 landen en blijft zich richten op innovatie, onderzoek en ontwikkeling. Tom is nog altijd actief betrokken en regelmatig te vinden in de laboratoria om te werken aan nieuwe formuleringen en ontwikkelprojecten.

Hij ondersteunt farmaceutisch onderzoek op de Queens University en stelt jaarlijks de TG Eakin onderscheiding voor onderzoek naar medicinale stoffen ter beschikking. Zo probeert hij een nieuwe generatie briljante farmaceutische studenten te inspireren.

Eenvoudig aanbrengen van een eakin Cohesive® pastaring

Geplaatst op
picture of eakin cohesive seals

eakin Cohesive® pastaringen bieden een oplossing tegen lekkage en rode huid. Hier is een stapsgewijze aanbrenginstructie.

Lekkage en huidirritatie zijn veelvoorkomende problemen onder stomadragers. De eakin Cohesive®Seal biedt een superieure bescherming tegen lekkage en helpt een rode huid rondom uw stoma voorkomen.

Dankzij de huidvriendelijke ingredienten ineakin Cohesive®Seals is er een minimale kans op een allergische reactie. Omdat eakin Cohesive seals meer absorberen dan andere pastaringen kunt u vrij van lekkage uw dag door

Volg deze handige stapsgewijze instructie om uw pastaring optimaal aan te brengen.

Eakin pastaringen zijn beschikbaar in diverse vormen en maten. Vind uw perfecte pastaring en vraag een gratis sample aan.

Zelfvertrouwen bij een drukke levensstijl

Geplaatst op
still image from video promoting eakin slim seals

Uw zelfvertrouwen is belangrijk wanneer u een druk dagelijks leven leidt. Zo kunt u onbezorgd uw dagelijks leven leiden, bij vrienden op bezoek, werken of reizen zonder de angst voor lekkage.

 

Clare Mee krijgt haar zelfvertrouwen van een eakin Cohesive SLIMS® pastaring. Kort na haar operatie ontstond huidirritatie en haar stomaverpleegkundige adviseerde een eakin® Cohesive seal.

Absorberend, kneedbaar en huidvriendelijk. Eakin®  Cohesive seal pastaringen zijn ontwikkeld om veelvoorkomende problemen zoals lekkage en huidirritatie rondom uw stoma te voorkomen. Bekijk wat Clare er zelf over zegt in deze video.

Wilt u ook ontdekken wat een eakin seal voor u kan betekenen? Vraag een gratis sample aan.