Hoe stomaverpleegkundigen over de hele wereld omgaan met de Covid-19-pandemie.

Stomaverpleegkundigen over de hele wereld delen met ons hun persoonlijke verhalen over hoe zij omgaan met de Covid-19-pandemie.

Onze dank gaat uit naar alle mensen uit de zorg die hun persoonlijke verhaal met ons hebben gedeeld.

Ik werk als stomaverpleegkundige op de poli en als verpleegkundige op de chirurgische afdeling in het Beatrix ziekenhuis. In de tijd van COVID-19, is deze afdeling specifiek gericht op Corona patiënten. In maart heb ik al mijn uren op deze Corona afdeling gewerkt.

Hoewel ik bang was (ik heb een dochter van 12 jaar oud, is zij veilig genoeg? Zal ik de mensen besmetten die ik lief heb?), had ik het gevoel dat ik dit moest doen. Het is mijn werk en deze patiënten hebben ons nodig.

Het werken op een Corona afdeling is zwaar. Het is een gemeen virus en onvoorspelbaar in zijn ontwikkeling. Ik heb meer mensen zien overlijden dan ik gewend ben en het is lastig om met beschermende kleding te werken.

Als gevolg hiervan, was het noodzakelijk social distancing te betrachten met mijn dochter en familie om ze te beschermen. Een groot offer!

Nu ben ik weer terug in stomazorg. Mijn contacten met stomadragers gaan zoveel mogelijk telefonisch of per mail. De meeste stomadragers zijn hoog risico patiënten en het is belangrijk dat zij niet het ziekenhuis bezoeken om risico van besmetting te vermijden.

Hopelijk zal dit spoedig ten goede veranderen.

Airis, Nederland


Wanneer we de kamer van de patiënt binnengaan, dragen we een masker, bril, OK muts, overall en schort. Dit uniform is erg heet. We vervangen de OK muts en schort bij elke kamer. We nemen de tijd om om te kleden, onze handen te wassen en gebruiken veel materialen.

Mijn afdeling Chirurgie werd een Covid-afdeling met 24 patiënten.

Het dagelijks werk is anders omdat consulten verboden zijn. Ik volg patiënten telefonisch en per e-mail op en ben telefonisch bereikbaar voor vragen van patiënten. Ze sturen me een foto van hun stoma of wond en ik geef ze advies. Ik stuur ze een voorschrift per e-mail of fax.

Daarnaast help ik mijn collega’s in de Covid-unit. Ik ben verantwoordelijk voor de telefoon omdat de families van patiënten veel bellen aangezien bezoeken niet zijn toegestaan. Ik desinfecteer deuren, computers en telefoons een paar keer per dag.

Vriendelijke groet en stay safe!

Nadège, France


Het werk is anders, er zijn enkele aanpassingen. Maar we proberen onze patiënten nog steeds te helpen, zelfs met de‘Corona-kleding’. Voor instructies gebruiken we veel FaceTime of Skype wanneer het gezin niet bij de patiënt mag zijn.

Ik wens iedereen veel geluk, een goede gezondheid en blijf lachen.

Kitty, Netherlands


Ik werk sinds 2003 als stomaverpleegkundige / ET-verpleegkundige bij ‘Groupe Hospitalier du Havre Jacques Monod’. Door de coronacrisis is een gezondheidscrisis ontstaan en werd het ziekenhuis gedwongen na te denken over een nieuwe organisatie. Alle chirurgische ingrepen zijn geannuleerd wat veel impact heeft op de stomazorg.

Vanuit mijn kant ben ik algemene chirurgie op de afdeling blijven uitvoeren, we hebben enkele nieuwe stomapatiënten gehad waar we gebruik maakten van noodprocedures. Alle poliklinische consulten in stomazorg zijn geannuleerd. Opvolging van stomapatiënten is noodzakelijk en dat wordt telefonisch en digitaal uitgevoerd.

Tijdens de beginfase van de lockdown bleef ik thuis. Ik werd steeds angstiger toen ik naar de media luisterde en de bevolking werd geïnformeerd over het gevaar van het virus. Ik werd bezorgd dat ik mijn familie zou besmetten en maakte me zorgen over de terugkeer naar het werk. Toen ik terugging, vol angst, realiseerde ik me dat alles was opgezet om met collega’s samen te werken in een veilige omgeving. Het is belangrijk om de aanbevolen maatregelen te volgen om verdere verspreiding van het virus te vermijden.

Pascale, France


Begin maart was het Universitair Ziekenhuis in Birmingham midden in de voorbereidingen op het virus. Bezoek was niet meer mogelijk en alle klinische gesprekken werden telefonisch gehouden. Dit betrof ook het stellen van de diagnose kanker, vandaar dat telefonische opvolging van de patiënten door colorectale verpleegkundigen van grootste belang was. Het ziekenhuis binnenlopen was een beetje griezelig, want er was alleen ziekenhuis personeel aanwezig in de gangen en op de afdelingen. De afdeling bestaat uit 8 bedden voor intensieve zorg met beademing die opgehoogd is naar een capaciteit van 28 bedden en beademingsapparaten.

Halverwege maart werkte ik zoals gewoonlijk op de afdelingen om patiënten te leren hoe ze voor hun stoma’s kunnen zorgen, zodat ze eerder ontslagen konden worden en we extra bedden vrij kregen. Ook alle kankerchirurgie werd uitgesteld om bedden vrij te maken.
Toen werd ik zelf onwel. Ik kreeg koorts, moest hoesten, keelpijn en over het algemeen was dit het ergste wat ik ooit in mijn leven heb gevoeld. De eerste twee weken zijn voor mij een beetje wazig geweest aangezien ik me zo slecht voelde.
Ik werk samen met een collega die de patiënten telefonisch opvolgde als ze ontslagen werden uit het ziekenhuis.

Nu volledig hersteld, overweegt Alison enkele opties om op een gepaste manier weer aan het werk te gaan.

Alison, UK


Op dit moment is de focus, zowel binnen als buiten de organisatie, gericht op COVID-19. Het lijkt daardoor of er geen andere zorg meer gegeven wordt. Het is merkbaar dat collega’s minder frequent een beroep op me doen als er problemen zijn in bijvoorbeeld stomazorg. Het aantal zorgaanvragen voor mijn support loopt terug. Dat is jammer voor stomadragers die problemen ervaren.

Echter, een mooie bijkomstigheid is dat ik nu kan meedraaien in het Viraal team. Het Viraal team geeft zorg aan cliënten die verdacht worden van COVID-19 besmetting of positief zijn getest op COVID-19. De zorg wordt gegeven in hun thuissituatie, in hun eigen vertrouwde omgeving.

Ik ben blij dat ik een bijdrage kan leveren aan de zorg voor COVID-19 besmette cliënten. Maar tegelijkertijd maak ik me zorgen over cliënten die een zorgvraag hebben en bij mij niet in beeld komen.

Olga, Netherlands


Routinecontroles voor stomapatiënten zijn geannuleerd. Ik ben telefonisch advies gaan geven en sommige patiënten sturen me foto’s van hun stoma. Normaliter doe ik meer wondzorg, zelfs routinematig aankleden van patiënten; om andere collega’s op verschillende afdelingen te helpen.

Karen, Switzerland


Ik houd me bezig met de zorg voor patiënten, zelfs in deze tijd van COVID-19. We werken samen en ik doe wat ik kan! Mijn rol is om te helpen bij stoma- en wondzorg op verschillende afdelingen.

Sinds het begin van COVID-19 heb ik diensten overgenomen van een collega op leeftijd, die als risico wordt beschouwd. Die diensten waren niet in mijn gebruikelijke rol als WOCN.

Nu dat veel operaties zijn geannuleerd is de werkdruk in stomazorg een beetje afgenomen.

Ik werk nu op het gebied van visceraal operatie waar ik al enkele jaren geleden mee ben gestopt.

Margarete, Duitsland


De impact van Covid-19 is dat het rustig is op de polikliniek op het moment, een verlaten ziekenhuis: we werken alleen, eten alleen, hebben telefonische vergaderingen en ik mis nauw contact met collega’s en patiënten.

Er zijn veel telefoontjes en e-mailcontact met patiënten. Het vergt nieuwe praktische vaardigheden en energie op dit gebied, om de situatie uit te leggen aan de patiënt.

De hitte van de maskers is vervelend en om niet te weten welke collega achter het masker zit is erg intimiderend. Persoonlijk vraag ik me af hoe we ons werk moeten aanpassen aan de 1,5 meter samenleving en wanneer het leven weer ‘normaal’ wordt.

Wat hebben we van deze situatie geleerd? Er is een mogelijkheid dat we het digitale contact met patiënten zullen vergroten – via een videogesprek om de patiënten en het gebruik van instructiefilms wellicht te laten toenemen? Misschien kunnen we meer E-health-oplossingen bieden in stomazorg, hun verzorgers en professionals.

Marjolein Visser, The Netherlands


HARTELIJK DANK aan al het verplegend personeel die in maart en april de tijd wilden nemen om hun verhalen met ons te delen en aan alle zorgprofessionals over de wereld die onvermoeibaar blijven werken tijdens deze ongekende tijden.